tisdag 27 januari 2009

En annan vintersaga

Nu är det även säsong för en annan underbar inrikes resa, nämligen Ishotellet i Jukkasjärvi. Vi var där vintern 2007, men jag slutar inte att dagdrömma mig tillbaka med jämna mellanrum. Det var som att befinna sig i en sagovärld.

Själva ishotellet och isbaren hade man hört mycket om, men inte om de underbart vackra landskapen. Vår vistelse var endast över en natt, men det var så mycket intryck att det kändes som en hel vecka.

Om ni ska åka dit så rekommenderar jag att göra så många utflykter som ni bara hinner. Kolla upp allt innan, planera och boka. Vi hyrde en snöscooter på kvällen vilket var en superhit. Vi växlade mellan att köra i hög fart över isarna i solnedgången (på bilden ovan) för att sedan köra in på spår i skogen omringade av snötyngda granar och renar som med sina vita bakar hoppade runt scootern. Det var verkligen en upplevelse.

På kvällen kan man avnjuta en öl i den varma badtunnan under stjärnorna. De har bara en badtunna så jag rekommenderar att boka den innan ni åker upp. Vi missade det tyvärr vilket jag grämer mig över än i dag.

Deras restaurang har en underbar meny med mycket ren, hjortron och andra lokala maträtter. Jag åt en otroligt god glace au four med hjortron till efterrätt som jag inte kan glömma. Även hotellfrukosten var något man minns.

Man kan välja att sova i stugbyn där stugorna har takfönster så att man kan beundra den underbara norrlänska stjärnhimlen. Om man har tur så kanske man även får bevittna ett norrsken.

Vi valde att sova på Ishotellet där det var - 9 grader i rummet. Det var faktiskt en riktigt skön sömn man fick på renfållarna där kroppsvärmen höll en varm och på morgonen serverade de varm lingondricka på sängen. Det var nästan så att man ville joddla lite(ler).
Efter en natt på hotellet får man som ett diplom där det står hur kallt det var både ute och i rummet.

Priser och mer information hittar ni på http://www.icehotel.com/?l=se .

Ha det gott sålänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar